Адыги - Новости Адыгеи, история, культура и традиции » Статьи » Литература » Жэмбей Нартшауэрэ Тау и къуэ Таукъэсэррэ я хъыбар

Жэмбей Нартшауэрэ Тау и къуэ Таукъэсэррэ я хъыбар

Жэмбей Нартшауэрэ Тау и къуэ Таукъэсэррэ я хъыбар
Литература
zara
Фото: Адыги.RU
02:34, 12 июнь 2020
4 039
0
Мы хъыбарыр Жэмбей Нартшу жи1эжу сэ зэхэсхащ. Нартшу илъэс 100 и ныбжьу 1972 гъэм дунейм ехыжащ. Къуэгъуэлъкъуей къуажэр иджы здэщысым къэт1ысыгъащ1эт. Пщы къазий Къуэгъцэлъкъуэ и къуажэр зэзгъэц1ыхунщ, пщы щауэ хъун дэсми къахэсшынщ жи1эри къуажэм къак1уэри Къуэгъуэлъкъуэхэ еблэгъащ. Уэ-шэру здэщысым Къазипщыр щ1эупщ1ащ, - Ярэби, Къуэгъуэлъкъуэ и къуэ, уи къуажэм хэт дэсу п1эрэ л1ыгъэрэ хабзэрэ зэрихьэу, зек1уэ к1уэрэ шы гуартэ къихуфу, пщы щауи схуэхъуну, - жи1эри. Къуажэдэсхэр апхуэдэзащ1эщ, - жи1ащ Къуэгъуэлъкъуэ и къуэм, ауэ Жамбей Нартщауэрэ Тау и къуэ Таукъэсэррэ пщы щауэпхуэхъунт. Къазиипщыр гупсысэри жи1ащ, - Уэлэхьи Къуэгъуэлъкъуэ и къуэ Урысыш алащэ пхуэмыхъун, Жэмбей Нартшауэрэ Тау и къуэ Таукъэсэрэ сэ пщы щауэ схуэмыхъун.
Жэмбей Нартшауэрэ Тау и къуэ Таукъэсэррэ я хъыбарМы хъыбарыр Жэмбей Нартшу жи1эжу сэ зэхэсхащ. Нартшу илъэс 100 и ныбжьу 1972 гъэм дунейм ехыжащ.
Къуэгъуэлъкъуей къуажэр иджы здэщысым къэт1ысыгъащ1эт. Пщы къазий Къуэгъцэлъкъуэ и къуажэр зэзгъэц1ыхунщ, пщы щауэ хъун дэсми къахэсшынщ жи1эри къуажэм къак1уэри Къуэгъуэлъкъуэхэ еблэгъащ. Уэ-шэру здэщысым Къазипщыр щ1эупщ1ащ, - Ярэби, Къуэгъуэлъкъуэ и къуэ, уи къуажэм хэт дэсу п1эрэ л1ыгъэрэ хабзэрэ зэрихьэу, зек1уэ к1уэрэ шы гуартэ къихуфу, пщы щауи схуэхъуну, - жи1эри.
Къуажэдэсхэр апхуэдэзащ1эщ, - жи1ащ Къуэгъуэлъкъуэ и къуэм, ауэ Жамбей Нартщауэрэ Тау и къуэ Таукъэсэррэ пщы щауэпхуэхъунт.
Къазиипщыр гупсысэри жи1ащ, - Уэлэхьи Къуэгъуэлъкъуэ и къуэ Урысыш алащэ пхуэмыхъун, Жэмбей Нартшауэрэ Тау и къуэ Таукъэсэрэ сэ пщы щауэ схуэмыхъун.
Арати Къазиипщыр Къуэгъуэлъкъуэхэ щыхьэщ1эри и къуажэ к1уэжащ. Пщым жи1эр, уэ жып1эжа, сэ жыс1эжа, Нартщауэрэ Таукъасэррэ я деж нэсыжащ. Пщым жи1ар зэныбжьэгъухэм щызэхахым тхьэ и1уащ, сэ ар дэзгъэ1эбеинщ жа1эри, Нартщауэм! Тау и къуэ Таукъасэри тхьэ и1уащ, сэ ар езгъэ1эбыхынщ жи1эри.
Арати зэман гуэр Нартщауэрэ Таукъэсэррэ зек1уэ къик1ыжу Къази пщым хуэзащ. Умыбэлэрыгъ Къази и къуэ, жи1эри, - Нартшауэ и сэшхуэр кърипхъуэтри пщым и напэр ирибзащ. Зыхъумэ Къази и къуэ жи1эри, - Таукъэсэр Къазиипщым и 1э ижьыр ирибзащ. Къази и беслъэн-уэркъхэм за1эжьэху Нартщауэрэ Таукъэсэрэ мэзым щ1ыхьэжащ. Махуэ зы-т1ущ дэк1ауэ пщым и узаншагъэм дыщ1эупщ1энщ жа1эри зэныбжьэгъуит1ыр Къазийхэ мак1уэ.
Пшы беслъэн-уэркъхэм мойт1ур къыщалъагъум, ди пщыр къэзу1ахэр къэк1уащ жа1эри я 1эщэр къврапхъуэтри къапежьащ. Пщым ар щызэхихым – щывгъэт, - абыхэм лажьэ я1экъым, лажьэ зи1эр си жьэращ, къевгъэблагъэ, - жи1эри унафэ ищ1ащ. «Лажьэ хъуами тхьэм фэбжь имыщ1к1э», - жа1эри Нартщауэрэ Таукъасэррэ пщым и унэм щ1ыхьэри сэлам ирахащ. Т1эк1урэ зэбгъэдэса нэужь щ1эупщ1ак1уэхэр къыщ1эк1ыжри я шым щышэсыжым, пщым унафэ ищ1ащ, - Тэрч нэвгъэсыжи Тэрч 1уфэ и деж хьэщ1агъэ щефх, сишхэм я нэхъыф1 дыди зэрызу ефт, ахэр пщы щауэ схуэхъунущ, - жи1эри. Апхуэдэу Къази пщым ирагъэлъэгъуащ Нартщауэрэ Таукъасэррэ я л1ыгъэр.

Исходя из содержания «Плача Джамбеевых» и «Предании о Нартшао Жамбееве и Таукасаре Таове» казалось бы что нельзя отождествлять Нартшао из «Предания» и Джамамбеева из «Плача», поскольку в «предании» не сказано, о побеге Нартшао за Кубань после ранения князя Казиева. Здесь надо понимать, что реальное историческое событие произошедшее несколько веков назад со временем обрастает художественным вымыслом, сглаживаются некоторые отрицательные поступки героя приписываются героические деяния, меняются места действий, имена и фамилии. В данном случае совокупность архивных сведений о малолетних детях Нартшао, содержание преданий о его рыцарских поступках, упоминание в «Плаче» об убийстве князья и малолетних детях оставленных на родине предполагают сделать заключе-ние о тождественности героя «предания» Нартшао и «плача»Джамбеева. Жамбеевых, потомков Джанымба, живших в Лоово-Кумском ауле князей Лоовых и Жамбеевых, потомков Шумахо из аула абазинского узденя Ашабово так остро не коснулись события «Ермоловского покорения» Кабарды в 1821 – 1822 годов, поэтому старшее поколение рода Жамбеевых в северо-западной части Кабарды более менее сохранилось и это просматривается в «Ведомости исчисления Кабардинского народа» Я.Шарданова и в «Списке Большой Кабарды разных степеней узденям». Во втором документе датированном 1929 годом имя Шумахо Жеманбаева которому в 1825 году было 43 года уже не упоминается. В этих списках как уздени 3-й степени (беслен-уорки) значатся братья Шумахо – Айса – 33-х лет его сыновья Яхья – 12 лет, Харун – 8 лет, Нал – 6 лет, Худ – 3 лет и второй брат Шумахо Исуп – 19 лет.
В этом же списке среди узденей 4-й степени (уорк – шаотлигуса) зна-чатся Есанука Жамбеева 25 лет, который имел свой аул и его брат Кама – 23 лет.
Жамбеевы, потомки Нартшао Коголкинские Али и Темроко в этом списке не предоставлены. Родство Жамбеевых (Жеамабаевых) из селения Урух (Коголкино), Жамбеевых (Жемамбаевых) из селения Малка (Ашабово), Бжамбеевых из селения Нартан (Клишбиево), Джантубаевых (Жанымбей) из Карачаево-Черкесии в нашем исследовании документально не подтверждаются. Однако на основании семейных преданий Жамбеевых, Джантубаевых и Бжамбеевых можно предположить, что все они происходят от первопредка Жаныма из абазинского племени тапанта и в прошлом состояли в близком родства, сохраняя территориальное, хозяйственное и идеологическое единство.
Сегодня эти фамилии хотя и утратили территориальное и хозяйствен-ное единство, стойко сохраняют идеологическое единство, духовно и мате-риально сближаясь под влиянием общей внешней опасности для фамилии, потере известного среди родственник лица, необходимости решения вопросов общефамильной значимости, оказании материальной помощи пострадавшему от стихийных бедствий и т.д.
Ctrl
Enter
Заметили ошЫбку
Выделите текст и нажмите Ctrl+Enter
Обсудить (0)


х